ویروس زیکا و بارداری

بارداری پر خطر
می 7, 2019
پدیده بارداری
می 9, 2019

مرور کلی: درسال 2015 اولین بخش عفونت ویروس زیکای آمریکای لاتین در برزیل مورد تایید واقع شد که در حال حاضر 196976 مورد از این ویروس گزارش شده است

این ویروس توسط پشه های  aedes انتقال می یابد  و نشانه های آن دچار شدن به التهابات و بثورات پوستی می باشد

بااین حال 80% موارد علامتی ندارد. عفونت مادر زادی زمانی مشخص میشود که در دوران بارداری به جنین منتقل میشود. بافت عصبی کودک دچار عفونت می شود ونیز عفونتهای عصبی-چشمی شنوایی و تغییرات مفصلی نیز گزارش شده است.

سازمان بهداشت جهانی یک سندروم مادرزادی ناشی از ویروس زیکا را معرفی کرده که شایعترین علامت ان کوچک شدن سر می باشد

1-مقدمه:

ویروس زیکا یک فلو ویروس است که از میمون های Rhesus  در جنگل زیکا جدا شد. این ویروس جزء ویروس های RNA   تک رشته ای است.

علاوه بر پشه های Aedes روش های انتقال دیگری مانند انتقال جنسی- نیش حیوانات آلوده و انتقال داخل رحمی نیز گزارش شده است.

وقتی که علایم رخ می دهندملایم محدود هستند و خاص نیستند.طول مدت بیماری از 5 تا 7 روز متفاوت است.

علایم بیماری شامل 1- تب پایین در 48 ساعت گذشته. التهاب غدد لنفاوی و بثورات پوستی و نیز علایمی مانند دل درد،خستگی،سردرد،درد مداری، استفراغ وجود دارد

یافته های آزمایشگاهی شامل افزایش خفیف آنزیم های کبدی- فریتین-وفیبرینوژن می باشد.عوارض اصلی این بیماری در بزرگسالان مننژیت ومتنگوآنسفالیت ونوعی سندروم می باشد. علاوه بر این اثر اصلی آن در دوران بارداری مشخص می شود که کوچک شدن سر یکی از عوامل اصلی است. زیکاو در مایع آمونیوتیک زنان باردار در حین سونوگرافی مشخص می شود.

هدف از مقاله زیر بررسی جنبه های اصلی عفونت زیکاو وتمرکز بر انتقال جفتی و علایم با لینی مادر زادی و رفتار اولیه  پزشکی است.

2-انتقال وابسته به جفت:

پس از تشخیص زیکاواز طریق علایم شایع ان مینی میکرو سفالی (کوچک شدن سر) دانشمندان از انتقال این فلو ویروس در دوران جنینی جلوگیری کردند.

این ویروس در مایع آمونیوتیک-جفت ومغز جنین دیده شده است که از طریق راه هاو مسیر های مختلفی از مادر آلوده به جنین منتقل می شودکه شامل 1-آلوده شدن متروفوبلاست ها 2-عفونت حفره واژن 3- وجود ویروس زیکاو در مایع منی

عفونت قبل از ایجاد سیستم گردش خون جنین که در 10 تا 12 هفتگی بارداری رخ می دهد. زیکاو می توانداز طریق غدد رحمی و مایع آمونیوتیک به جفت می رسد سپس ویروس از لایه های سلولی و حفره مایع عبور می کند تا به جنین برسد احتمال وگیر تنید در واسط جفت است که منجر به ورود آسان می شود. ونیز این ویروس از طریق خون مادر می تواند در سطوح خارجی مترو فوبلاست اثر گذارد.

این ویروس را ابتدا بر روی موش باردارامتحان کردن که در مراحل اولیه بارداری- رویدادهایی همچون مرگ، آسیب مغزی و مویرگ های غیر طبیعی دیده شد.

این یافته ها در نمونه های انسانی آلوده به ویروس زیکاو مشاهده شده شامل وجود پلاکت مزمن،با التهاب مزمن و پوستی ونیز افزایش سلولهای لنفوسیت استودما، طبقه بندی غیر طبیعی جفت می باشند

3-علایم این عفونت در نوزاد:

علایم عفونت زیکاو در جمعیت اطفال به مسیر انتقال عفونت بستگی دارد. عفونت قبل و بعد از زایمان زمانی رخ می دهد که مادر ویروس را دوهفته قبل از زایمان دریافت می کند و روندانتقال صورت می گیرد و علایم شامل عصب شناسی چشمی-شنوایی وتغییرات مفاصلی و تناسلی محدودیت رشد داخل رحمی می باشد.

شدیدترین عوارض در نوزادان شامل اسیب های جدی مغزی می باشد و نشان می دهد که دور سر هنگام تولد از حد مجاز برای سن و جنس مورد نظر3% کمتر است خطر آسیب های مغزی زمانی بیشتر می شود که عفونت در سه ماهه نخست  رخ می دهد.

4-راهنمای عملی برای پزشک زایمان- وپزشک زنان:

علایم عفونت زیکاو در زناار وغیر باردار یکی می باشد. اما زنان باردار دارای شرایط خاصی می باشد که باید در نظر گرفته شود زمانی که rna ویروسی در پلاسما باقی می ماند که 10 هفته از آغاز علایم است و احتمال عود عفونت مادر زادی در زنان بدون علایم ممکن است رخ دهد.

شناسایی خطرات در مناطق گرمسیر و مناطقی که درگیری این بیماری در آنجا بیشتر استمی تواند کمک کننده در روند درمان باشد

5-شیوه های درمانی زنان باردار:

هیچ گونه درمان خاصی برای این بیماران وجود ندارد. مدیریت عفونت با پشتیبانی پزشکی و ارزیابی جنین ممکن می شود.

تزریق استامینوفن در صورتوجود هر درد و ناراحتی توصیه می شود.

6-پیشگیری:

برای جلوگبری از آلودگی به این ویروس می توان اقداماتی را انجام داد از جمله:  استفاده از مواد ضدعفونی کننده استفاده از لباس های بلند و اجتناب از سفر به مناطق در گیر-استفاده از کاندوم در صورتی که شریک زندگی به مناطق درگیر سفر کرده است.سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کند که زنان آلوده تا 8 هفته تا شروع علایم برای رابطه جنسی صبر کنند وبه مردان توصیه می شود تا 6 هفته صبر کنند.

7- مشاوره دادن به زنان باردار با عفونت زیکاو:

تحقیقات نشان میدهدزنانی که کودکان مبتلا به کوچکی سر ناشی از عفونت زیکاو دارند به علایم افسردگی و اضطراب دچار می شوند

ابتدا باید مشاوره اینگونه آغاز شود که خانواده چه درکی در مورد بیماری دارند. شاید نتوان به بسیاری از سئوالات پاسخ دادوتنها می توان اطلاعاتن علمی در اختیار خانواده قرار داد.

8- نتیجه گیری:

پس از تشخیص زیکاو در مایع آمونیوتیک، جفت و مغز جنین، عفونت مادر زادی تائید می شود. تکامل یک جنین آلوده ممکن است بدون علایم ویا اختلالات عصبی شدید باشد.

کوچک شدن سر بزرگترین پیامد جنین بارداری است و ممکن است  با شنوایی و نا بینایی  ویا هر دو مشکل همراه باشد اگر زن بارداری که دچار مشکلات و التهابات پوستی است وبه مناطق درگیر سفری داشته ویا مقاربت جنسی با شریکی از منطقه درگیر داشته باشد با یک روش آزمایشگاهی خاصی بنام pt-pcr و تحلیل سونوگرافی مورد بررسی قرار گیرد. اگر عفونت تایید شود باید تحت مشاوره و روانشناسی باشد تا علایم افسردگی و اضطراب کمتر در مادر باردار مبتلا دیده شود. زن بارداری که در منطقه در گیر زندگی میکند باید از مواد دفع کننده استفاده کند ولباس بلند بپوشد.

 برگرفته از مقاله: Zika virus and pregnancy: An overview

**************************کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد*************************
نویسندگان: Newton Sérgio de Carvalho1 | Beatriz Freitas de Carvalho2 | Bruna Dóris2 |Evellyn Silverio Biscaia2 | Cyllian Arias Fugaça2 | Lúcia de Noronha2 

تاریخ مقاله: 10 November 2016 

گردآوری: دکتر مهرداد حاجیلویی  

ترجمه: هما کاشفی  

ویرایش: مرضیه ذاغه